Docházkové terminály

Je možné, aby zaměstnavatel určil, že příchod o odchod ze zaměstnání bude evidován na docházkovém terminálu, který je umístěn u vstupu do areálu nemocnice, ale mé pracoviště je například až 10 minut chůze od tohoto terminálu (tzn. v uvedený čas zaevidování svého příchodu na docházkovém terminálu nejsem ještě na svém pracovišti). Bude taková evidence v souladu se zákoníkem práce?

Podle § 81 odst. (3) zákoníku práce je zaměstnanec povinen být na začátku směny na svém pracovišti a odcházet z něho až po skončení směny. To znamená, že v určený začátek směny zaměstnanec nemá teprve procházet vstupem do areálu zaměstnavatele, ale má již být připraven k práci na svém pracovišti, oddělení, případně sedět u svého PC, být převlečen do pracovního oděvu atp. Pokud se několik málo minut před začátkem směny zaměstnanec teprve odpíchne na terminálu na opačném konci areálu nemocnice, pak je zřejmé, že objektivně nemůže stihnout v řádu několika málo minut přejít na druhý konec areálu, tam se převléci a dojít na své oddělení / pracoviště. Způsob evidence pracovní doby uvedený v dotaze zákoníku práce neodporuje. Naopak, pokud by bylo průkazné, že zaměstnanci docházejí na pracoviště například až oněch 10 minut po průchodu vstupním terminálem, pak by neodporovalo zákoníku práce ani to, pokud by zaměstnavatel těchto 10 minut automaticky odečítal od údaje zaznamenaného na docházkovém terminálu u vrátnice.

Aktuality 12. 11. 2022 / 21:17

Jednorázový příspěvek na dítě z pohledu daně z příjmu

V současnosti dochází k průběžnému vyplácení jednorázových příspěvků na dítě ve výši 5000 Kč na základě zákona č. 196/2022 Sb., o jednorázovém příspěvku na dítě.

Aktuality 22. 9. 2022 / 13:28

Sjednaný druh práce a jiné úkoly

Pracuji už pět let v sociálních službách jako kuchařka. Vždy jsem pracovala pouze v kuchyni a věnovala jsem se samotnému vaření.

Aktuality 21. 9. 2022 / 13:32

Právo zaměstnance nahlédnout do svého osobního spisu

Zaměstnavatel mi nechce umožnit, abych mohl nahlédnout do svého osobního spisu.