Jako členka Výboru sociálního Zastupitelstva Zlínského kraje jsem dostala pozvání na mikro konferenci Strategie rozvoje Center duševního zdraví ve Zlínském kraji, která se konala on-line dne 24. března 2021. Po očekávání informací, kam se posunul Zlínský kraj v reformě psychiatrické péče, přišlo zklamání. Na kulatých stolech pořádaných Ministerstvem zdravotnictví byl Zlínský kraj hodnocen jako jeden z nejslabších v realizaci reformy – ke změně nedošlo.
Průběh konference postupně přinášel řadu nezodpovězených otázek. Z mnoha otazníků, vznášejících se nad realizací psychiatrické reformy, malé zamyšlení alespoň nad některými:
● Konference začala přehledem čísel, grafů, které měly prezentovat výsledky úsilí aktérů do současné doby. Chyběla provázanost s praxí, samotná čísla neznamenají, že vývoj jde kupředu a k vytýčenému cíli.
● Hovořilo se o redukci počtu lůžek následné péče v Psychiatrické nemocnici Kroměříž o polovinu až dvě třetiny do roku 2030 a zvýšení o 100 lůžek akutní péče. Redukce probíhá, ale teprve se plánují jednání s hejtmanem a radní pro zdravotnictví z důvodu zajištění akutní péče ve Vsetínské nemocnici a Krajské nemocnici T. Bati.
● Po prvotním sběru dat, na počátku reformy psychiatrické péče, bylo konstatováno, že chybí psychiatrické sestry. Nyní se dovídáme, že by se měly všeobecné sestry motivovat ke vzdělávacím programům s využitím dotačních programů na podporu profesí. Neměli jsme být už o krok dál?
● Aby reforma fungovala a byl naplněn její cíl, je nezbytně nutná spolupráce zdravotních a sociálních služeb. Od úvodních slov se o této spolupráci hovořilo, ale nic konkrétního nezaznělo. Byl představen model spolupráce obou týmů, jejich kompetence, role atd., ale jen v obecné rovině.
● V kraji v současné době fungují dvě centra duševního zdraví (CDZ) a dvě se plánují. Na představu udržitelnosti současných CDZ a vzniku nových CDZ konference přinesla dva rozdílné pohledy. Koordinátorka reformy kraje hovořila o vzniku CDZ v konkrétních místech, tam kde v současné době v rámci okresu nejsou, tj. ve Zlíně a ve Vsetíně. Zástupce kraje uvedl, že budou zřízena na území dle potřebnosti, s důrazem na hospodárnost, účelnost a efektivitu a vzhledem k vícezdrojovému financování sociálních služeb se významně na jejich provozu budou podílet města a obce. Kde tedy CDZ budou a za jakých podmínek se zřídí?
● Dle Metodiky pro CDZ má pilotní provoz zmapovat provoz, finanční náročnost a vyhodnotit fungování CDZ v podmínkách ČR. Není pozdě, v době končícího pilotního provozu CDZ, teprve je plánovat?
● Pilotní provoz CDZ končí a vykazování na zdravotní pojišťovnu, které má zabezpečit jejich financování, doposud není zajištěno. CDZ musí podepsat smlouvu se zdravotní pojišťovnou za stanovených podmínek a v současné době ještě není jasné, zda tyto podmínky CDZ naplní. Jedná se zejména o oprávnění CDZ k poskytování zdravotních služeb, posouzení personálního zajištění, splnění standardů péče poskytované v CDZ.
● Finanční zajištění sociálních služeb v CDZ se předpokládá prostřednictvím dotací ze státního rozpočtu, což znamená, že služby jsou součástí Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb v kraji za stanovených podmínek. Anebo kraj počítá s tím, že vyčlení finanční prostředky na reformu psychiatrické péče ze svého rozpočtu?
Strategie reformy psychiatrické péče byla Ministerstvem zdravotnictví schválená v roce 2013. Ano, jedná se o dlouhodobý proces, ale vraťme se k názvu konference „Strategie rozvoje center duševního zdraví ve Zlínském kraji“ – je rozvoj CDZ opravdu prioritní otázkou současné doby?