Úprava pracovní doby při péči o dítě

Po rodičovské dovolené budu nastupovat zpět do práce, kde jsem před narozením dcery pracovala jako pracovnice v sociálních službách. Jsem samoživitelka a potřebovala bych chodit do práce pouze na denní směny. Když požádám zaměstnavatele, je mi povinen vyhovět a zařadit mě jenom na denní směny? M.O., Ostrava

Na uvedenou otázku odpovídá ust. § 241 zákoníku práce. Pokud zaměstnankyně pečující o dítě mladší než 15 let požádá o kratší pracovní dobu nebo jinou vhodnou úpravu stanovené týdenní pracovní doby, je zaměstnavatel povinen její žádosti vyhovět, nebrání-li tomu vážné provozní důvody. Podstata jiné vhodné úpravy stanovené týdenní pracovní doby může spočívat v tom, že si zaměstnanec se zaměstnavatelem dohodnou individuální rozvrh pracovní doby (například jiný začátek nebo konec směn, než mají ostatní zaměstnanci, různou délku směn v jednotlivých dnech, práci pouze v ranních směnách atd.). Z praktického hlediska lze zaměstnankyni doporučit písemnou formu žádosti a souhlasu zaměstnavatele s ohledem na pozdější možnost prokázání jiné vhodné úpravy pracovní doby v případě pochybností. Zaměstnankyni lze rovněž doporučit uvedení doby, na kterou chce upravit stanovenou týdenní pracovní dobu.

Zaměstnavatel musí žádosti zaměstnankyně vyhovět, ledaže by taková úprava pracovní doby znemožnila, narušila nebo vážně ohrozila řádný provoz (plnění úkolů nebo činnosti) zaměstnavatele. Nemůže se na straně zaměstnavatele jednat o jakékoliv provozní komplikace, ale o skutečně vážné důvody. Zákoník práce vážné provozní důvody na straně zaměstnavatele blíže nedefinuje. V tom případě je tak třeba vycházet z ustálené judikatury soudů (např. rozsudek Nejvyššího soudu sp. zn. 21 Cdo 1561/2003, 21 Cdo 612/2006 či 21 Cdo 1821/2013). Jestliže by zaměstnavatel úpravu pracovní doby zaměstnankyni pečující o dítě mladší než 15 let odmítl, musí být připraven zdůvodnit a prokázat, v čem tyto vážné provozní důvody spočívaly.

Aktuality 10. 5. 2022 / 10:57

Doprovod rodinného příslušníka do zdravotnického zařízení

Co si mám u doprovodu rodinného příslušníka do zdravotnického zařízení představit pod pojmem „pracovní volno v na nezbytně nutnou dobu, nejvýše však na 1 den“? Jedná se o 1 den v týdnu, v měsíci, v roce?

Aktuality 12. 2. 2022 / 20:58

Druh práce a pracovní náplň

Naše členka pracuje v účtárně jako „pokladní, finanční referent“. Zaměstnavatel jí nyní chce doplnit další činnost do pracovní náplně.

Aktuality 5. 11. 2021 / 10:14

Indispoziční volno pro státní zaměstnance

Naše vedoucí v rámci služebního úřadu nechce akceptovat dva dny indispozičního volna pro zaměstnance, kteří se nechali očkovat proti COVID-19.