Naše kontroly se nezaměřují jen na kontroly dokumentů a zázemí zaměstnanců. V neposlední řadě je to i sledování příjezdových cest a komunikací v areálu. Již před pár lety jsem se začala zaobírat na popud jedné základní organizace jejich komunikacemi. Za tuto vlaštovku jsem byla a jsem moc ráda. Mohla jsem se ponořit i do této části venkovní problematiky bezpečnosti a zdraví při práci.
Komunikace byly ve velmi špatném stavu a na naše urgence vedení stále odpovídalo, že to řeší se zřizovatelem. Díky detailnímu popisu v protokolu dané závady a bohužel i jednoho pracovního úrazu – pádu – se po dvou letech od počátečního apelu daly věci do pohybu.
Kvůli daným závadám došlo ke zmíněnému úrazu a k porušení právních povinností:
zejména dle zákona číslo 262/2006 Sb., v jeho aktuálním znění, a to k porušení
- 101 odst. 1
(1) Zaměstnavatel je povinen zajistit bezpečnost a ochranu zdraví zaměstnanců při práci s ohledem na rizika možného ohrožení jejich života a zdraví, která se týkají výkonu práce (dále jen „rizika“).
- 102 zejména odst. 5
(5) Při přijímání a provádění technických, organizačních a jiných opatření k prevenci rizik je zaměstnavatel povinen vycházet ze všeobecných preventivních zásad, kterými se rozumí
- a) omezování vzniku rizik,
- b) odstraňování rizik u zdroje jejich původu,
- i) provádění opatření směřujících k omezování úniku škodlivin ze strojů a zařízení,
dále
zákona č. 309/2006 Sb., v jeho aktuálním znění,
- 2 odst. 1 písm. a)
Zaměstnavatel je povinen zajistit, aby pracoviště byla prostorově a konstrukčně uspořádána a vybavena tak, aby pracovní podmínky pro zaměstnance z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci odpovídaly bezpečnostním a hygienickým požadavkům na pracovní prostředí a pracoviště, aby
- a) prostory určené pro práci, chodby, schodiště a jiné komunikace měly stanovené rozměry a povrch a byly vybaveny pro činnosti zde vykonávané,
a §5 odst. 1 písm. c)
(1) Zaměstnavatel je povinen organizovat práci a stanovit pracovní postupy tak, aby byly dodržovány zásady bezpečného chování na pracovišti a aby zaměstnanci
- c) byli chráněni proti pádu nebo zřícení
a
nařízení vlády č. 101/2005 Sb., v jeho aktuálním znění §3 – bez citace.
Vzhledem k dlouhodobému neřešení problému s komunikacemi by zaměstnavateli hrozilo, že bude daná věc komunikována na oblastní inspektorát práce, který může po přezkoumání uložit pokutu dle zákona číslo 251/2005 Sb., v jeho aktuálním znění,
dle §30 odst. 2 písm. d až do výše 2 000 000 Kč, za porušení §30 odst. 1 písm. f),
a dle §30 odst. 2 písmena c) až do výše 1 000 000Kč za porušení §30 odst. 1 písm. q)
V roce 2019 jsme obdrželi první dokumenty, jak se projekt oprav vyvíjí, a i nadále jsme urgovali, jelikož plány jsou jedna věc a realizace druhá. V loňském roce se práce rozeběhly. Doufáme tedy, že se dočkají postupně ve většině areálu nových silnic a chodníků.
Sice tyto problémy nemívají řešení ihned, ale rozhodně to neznamená, že bychom se vzdali po první odpovědi, že se „TO“ řeší.
Tento příklad není ojedinělý, a hlavně je důkazem, že je skvělé, když základní organizace nám, inspektorům, pomáhají a poukazují na problematiku, která nemusí být přímo v hlavním záběru její činnosti.
Moc vám děkujeme za spolupráci a věříme, že v naší součinnosti dosáhneme dalších úspěchů, aby se vám lépe nejen chodilo do práce.
Ilustrační foto z archívu inspektorky