Dočista do čista aneb Doma opravdu ne

Počasí jak malované, všichni se potíme a najednou mně toto letní téma přinesly nejen mé inspekce. Jak víte, snažíme se řešit otázky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) i v trochu širším pojetí. Není to jen, zda dostáváte osobní ochranné prostředky (OOP), ale jaké, kolik a zda vám „sedí“.

Ergonomickou otázku řešilo kdysi české nařízení vlády, po něm jsme přijali legislativu EU, nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/425 ze dne 9. března 2016 o osobních ochranných prostředcích a o zrušení směrnice Rady 89/686/EHS.

Př.: PŘÍLOHA II, ZÁKLADNÍ POŽADAVKY NA OCHRANU ZDRAVÍ A BEZPEČNOST, 1. VŠEOBECNÉ POŽADAVKY NA VEŠKERÉ OOP 1.3. Pohodlí a účinnost

1.3.1. Přizpůsobení OOP postavě uživatele

OOP musí být navržen a vyroben tak, aby usnadňoval uživateli nasazení do správné polohy a setrval v této poloze po předvídatelnou dobu použití s přihlédnutím k okolním vlivům, vykonávaným činnostem a zaujímaným postojům. Pro tento účel musí být možné přizpůsobit OOP postavě uživatele pomocí všech vhodných prostředků, jako jsou vhodné nastavovací a připevňovací systémy nebo zabezpečení dostatečného výběru velikostí.

V horkém létu se všichni potíme a i na to legislativa myslí:

2. DODATEČNÉ POŽADAVKY SPOLEČNÉ PRO VÍCE TYPŮ OOP, 2.2. OOP obklopující chráněné části těla:

OOP musí být navržen a vyroben tak, aby minimalizoval pocení vznikající při používání. Není-li, musí být vybaven prostředky pro absorpci potu.

Poslední dobou ale při svých kontrolách vidím, že oblečení není jednotné, a vedlejšími dotazy se dostávám k tomu, že zaměstnanci jsou nespokojení s osobními ochrannými pracovními prostředky (OOPP), a to jak s materiály, tak i s praním.

Nezapomínejte proto, že pokud dochází k nějakým změnám v oblasti OOPP, máte možnost a zaměstnavatel má povinnost s vámi projednat OOPP i to, na jakém základě tyto OOPP vybral. Zde se opíráme o §108 zákoníku práce. Zaměstnavatel vybral, ale …

Vždy je ovšem potřeba jednat hned. Nečekat a neřešit jen mezi sebou, že je něco špatné. Pokud je OOPP zavedený a máte ho v používání třeba půl roku, těžko se pak argumentuje, že jdeme za zaměstnavatelem po tak dlouhé době. Využijte své právo na projednání §108 zákoníku práce a obraťte se na zástupce zaměstnavatele, který to řeší, v co nejkratším termínu.

Druhým problémem je, že zaměstnanci argumentují, že v prádelně by si nenechali prát, protože:

– prádlo tam perou dohromady s pacientským,

– nevrací se mi správné velikosti, správné počty,

– prádlo není vyprané.

Vždy si nejprve projděte vaše vnitřní předpisy, kde míváte definováno, jak postupovat, pokud je s prádelnou problém. Setkávám se s tím, že odpovědné osoby o problému ani neví. Pokud se prádlo vrací špatně vyprané nebo málo, informujte své vedoucí, aby situaci mohli řešit.

Vzhledem k povaze vašich pracovišť není možné nosit si prát oblečení domů. Jednalo by se o vědomý přenos rizika kontaktu s biologickým činitelem, čímž byste porušili vy i váš zaměstnavatel vyhlášku č. 306/2012 Sb., o podmínkách předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění a o hygienických požadavcích na provoz zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče. Daná vyhláška ukládá zaměstnavateli povinnosti, jak s infekčním prádlem nakládat, co musí dodržovat a jak musí být dodržovány jednotlivé kroky čištění. Tato povinnost je rozepsána i pro každou prádelnu, která s takovýmto prádlem manipuluje. Většina prádelen je již certifikovaných a jsou si vědomy dodržování norem, které mají splňovat, ku příkladu:

Zde cituji článek z webu zdravi.euro.cz, 9. 4. 2010, Prádlo ve zdravotnictví vyžaduje více pozornosti, autor RNDr. Erich Pazdziora, CSc., Zdravotní ústav se sídlem v Ostravě, předseda Certifikační komise Asociace prádelen a čistíren ČR

„PNJ 579-80-99 a PNJ 59380-2001, které definují přísné požadavky na praní. K nim patří:

  1. Požadavky na prostory, tj. striktní oddělení špinavé a čisté části prádelny dělicí stěnou, přechod vozíků ze špinavé do čisté části prádelny jen přes dezinfekční komoru, pro přecházení pracovníků mezi oběma částmi prádelny vybavená personální propust, omyvatelné podlahy a stěny provozních prostor, zázemí pro personál s WC na čisté i nečisté straně prádelny, oddělené šatny.
  2. Nečistá strana prádelny vybavená osobními ochrannými pracovními prostředky, barevně odlišené ochranné pracovní oblečení, prací stroje s funkčním řídicím, regulačním a kontrolním vybavením.
  3. Čistá strana prádelny – všechny regulační a kontrolní přístroje na strojích musí být funkční, musí být uplatněn jednosměrný technologický tok prádla, sleduje se teplota lázně, doba expozice, koncentrace pracích prostředků v jednotlivých krocích zpracování prádla, čisté a vyžehlené prádlo musí být v expedici uloženo přehledně a chráněno před sekundární kontaminací.“

Dále mimo jiné prádelny musí dodržovat i své kontrolní body, opět citace z článku:

“ Druhým principem je určení kontrolních bodů v procesu praní. Kontrolními body mohou být:

  1. prací postupy,
  2. textil,
  3. voda,
  4. technické vybavení,
  5. skladová a transportní zařízení,
  6. hygiena rukou.“

To je jen výsek, na co se prádelny musí zaměřit. Pokud se vám zdá, že nějaká část pracího procesu se zjevně nedodržuje, upozorněte na to zaměstnavatele. Bohužel jsem se například setkala se situací, kdy v kapse oblečení zaměstnance zůstala fixa a vrátilo se obarvené i povlečení a prádlo pro pacienty. Zde je vidět pochybení a mohu dát jen palec nahoru, že to zaměstnanci řeší.

Díky naší spolupráci (zaměstnanci odboráři a inspektorka BOZP) na kontrolách jsem dala zaměstnavateli návrh opatření: 1) prověřit situaci dotazem na všechny zaměstnance napříč odděleními a 2) zajistit v prádelně nápravu. Jelikož se jedná o problém zásadní a zaměstnavateli jsem to osobně vysvětlila s možnými návaznými problémy, věřím, že i v tomto subjektu dojde k nápravě. Následná kontrola bude za tři měsíce. Nebojte se, problémy nenecháváme po objevení být.

Abych nehovořila jen o nařízení EU a specifické vyhlášce, je zde i náš oblíbený zákoník práce a jeho část V., podle níž se obě strany mají snažit zajistit bezpečné pracoviště a nepřenášet rizika na zaměstnance, aby domů mohli odejít v pořádku.

V dané části se v §104 hovoří i o tom, že na zaměstnance nesmí být přenášeno finanční plnění, tedy praní doma – voda, elektřina, opotřebení pračky a ANO, i ČAS.

To, že by vám zaměstnavatel dal jednou za rok prášek na praní, je sice milé, ale nevyřeší to možný přenos biologického rizika na vaše blízké, ani finanční a časovou ztrátu vašich domácností. Užívejte si hezkých dní a nenechte si je krátit ani praním.

Podobné články

Aktuality 14. 3. 2025 / 9:52

Novinky v BOZP v nařízení vlády č. 361/2007 Sb.

Dne 31. 1. 2025 bylo ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv zveřejněno nařízení vlády č. 20/2025 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci.

Aktuality 21. 1. 2025 / 17:12

Zvýšení odškodnění pozůstalých po zaměstnanci v roce 2025

Od 1. 1. 2025 dochází k výraznějšímu zvýšení jednorázové náhrady nemajetkové újmy pozůstalých (po zaměstnanci zemřelém v důsledku pracovního úrazu nebo nemoci z povolání).

Aktuality 2. 8. 2024 / 17:53

Problematika pracovnělékařských prohlídek

V posledních několika letech proběhly některé změny ohledně pracovnělékařských prohlídek a jejich konání včetně periodicity a další změny se chystají.

Načíst další
 
Napište nám