Kontrolní činnost svazových inspektorů BOZP v roce 2024

Stalo se již tradicí, že každoročně seznamujeme s činností svazových inspektorů bezpečnosti práce za předchozí kalendářní rok. Jak již víte, naši inspektoři vykonávají kontrolní činnost nad stavem bezpečnosti a ochrany zdraví zaměstnanců na pracovištích zaměstnavatele dle příslušných paragrafů zákoníku práce. Jedná se o činnost v přenesené působnosti státu na odborové organizace a z části je tato činnost také financována ze státního rozpočtu.

V loňském roce pro vás, pro naše členy a odborové organizace, vykonávali kontrolní činnost do září čtyři inspektoři na plný pracovní úvazek a dva inspektoři na poloviční pracovní úvazek. Od října loňského roku se nám počet inspektorů na plný pracovní úvazek dočasně snížil na tři. Kolegyně Andrea Hrabčáková, která se pracovně pohybovala po Moravskoslezském, Olomouckém a Zlínském kraji, nastoupila na mateřskou dovolenou a po zbytek roku si plnila krásné mateřské povinnosti. Přejme společně mamince i holčičce Emičce co nejvíce zdraví, lásky, pohody a těšíme se, že se kolegyně brzy vrátí mezi nás i mezi vás.

Kontrolní a další činnost svazových inspektorů

V loňském roce bylo provedeno 289 kontrol v organizacích a na pracovištích zaměstnavatelů ve zdravotnictví a v sociálních službách v rámci celé republiky (lázně, hygienické stanice a školská zařízení nevyjímaje). Souhrn ostatní činnosti dle metodiky ČMKOS byl vykázán v počtu 284. Mezi ostatní činnost svazových inspektorů bezpečnosti práce patří účast na školeních, zodpovězení dotazů týkajících se bezpečnosti práce přicházejících ze základních organizací, šetření pracovních úrazů a nemocí z povolání, konzultace k pracovním podmínkám a odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání, účast na ročních prověrkách BOZP, připomínky a příprava příslušných části kolektivní smlouvy, posouzení interních dokumentů zaměstnavatele (např. směrnice OOPP, postupy pro manipulace s břemeny, případně jiné pracovní postupy a pokyny…), další metodická pomoc, účast na poradách a krajských konferencích apod.

Kontrolní činností bylo u zaměstnavatelů zjištěno 363 závad.

Při kontrolách se inspektoři dotazují mimo jiné i na počty pracovních úrazů a nemocí z povolání k datu kontroly u daného zaměstnavatele a seznamují se se způsobem odškodnění pracovních úrazů (zda nebyl zaměstnanec na svých nárocích krácen a pokud ano, zda krácení bylo oprávněné a zda bylo rozhodnuto za účasti zástupce výboru odborové organizace). Při kontrolní činnosti bylo celkově zjištěno 921 pracovních úrazů s pracovní neschopností delší než 3 kalendářní dny, kdy je nutno sepsat záznam o úrazu (nestačí záznam do knihy úrazů). Většina pracovních úrazů nevyžadovala dlouhodobou pracovní neschopnost a žádný pracovní úraz neskončil smrtí.

Nemocí z povolání bylo kontrolní činností zaznamenáno 489.

Zde ještě převládalo onemocnění COVID-19 – 420 případů (dobíhala šetření z předchozích let), v sociálních službách a v léčebnách dlouhodobě nemocných se občas setkáváme se svrabem – 25 případů, ve 30 případech byla prokázána alergie na latex (zdrojem jednorázové ochranné pomůcky, zejména rukavice), zánět spojivek se prokázal u cca 10 zaměstnanců, v individuálních případech byl potvrzen ekzém a bakteriální onemocnění kůže.

Poznatky a na co si dát pozor

Poznatků je mnoho, ale podělíme se s vámi o ty, které se opakovaly ve více zařízeních a kde se nejčastěji chybovalo. Řada zaměstnavatelů neseznamuje zaměstnance s vyhodnocením rizik na jednotlivých pracovištích, s návody k obsluze strojů a zařízení, které využívají při každodenní činnosti, a to prokazatelných způsobem. Při ročních prověrkách BOZP někteří zaměstnavatelé nejsou schopni v závěrečných zprávách určit osoby, které jsou zodpovědné za odstranění zjištěných závad a stanovit termín jejich odstranění.

V praxi se navyšuje počet zaměstnavatelů, kteří využívají ke školení různé formy e-learningu, začínají se objevovat i snahy zapojit umělou inteligenci. Tento trend nelze hodnotit jako pozitivní. Není jistota, že za PC opravdu sedí ten, kdo má být proškolen, a chybí možnost se v případě nejasností zaměstnance lektora doptat.

Trvajícím problémem je oblast kategorizace práce, kde zaměstnavatelé bez podnětu hygienické stanice příslušného kraje nechtějí sami zajistit a provést certifikovaná měření, a to zejména u těch činností, které podléhají měření fyzické zátěže. Často zaměstnavatelé argumentují vysokými náklady na tato měření. Praxi by pomohlo, kdyby nemusela být měření prováděna ve všech zařízeních stejného typu (například domovy pro seniory) v rámci jednoho kraje (u stejného zřizovatele), pokud jsou složení klientů (počet klientů s příspěvky na péči ve stupni 3 a 4) a obložnost zařízení téměř totožné a zaměstnanci vykonávají stejné profese a pracovní činnosti, jejich pracovní náplň je velmi podobná, ne-li totožná.

Pozitivní zjištění a co se nám podařilo

V některých zařízeních se našim inspektorům ve spolupráci s výbory odborových organizací podařilo nastavit funkční systém BOZP. Mnohdy inspektoři BOZP přispějí k lepší komunikaci mezi zástupci výboru odborové organizace a zaměstnavatelem, někdy i se zřizovatelem. Každá nalezená závada, kterou se podaří odstranit a zlepšit tím pracovní podmínky pro zaměstnance a snížit tak riziko skoronehody, je všem inspektorům velkou odměnou.

Závěrem bych moc ráda poděkovala všem členům výborů, kteří k ochraně zdraví zaměstnanců přistupují zodpovědně, plně využívají svých práv plynoucích ze zákoníku práce, jsou aktivní při tvorbě interních předpisů týkajících se bezpečnosti a ochrany zdraví zaměstnanců a snaží se na svých pracovištích přispět k větší bezpečnosti, přijatelnějšímu pracovnímu prostředí, zkrátka dělají vše proto, aby se zaměstnanci na svých pracovištích cítili dobře.

Nezapomeňte však, že na problémy nejste sami! Naši svazoví inspektoři jsou tady pro vás a jsou připraveni vám s otázkami týkajícími se BOZP kdykoliv pomoci. Kontakty na jednotlivé svazové inspektory naleznete na webových stránkách OS. Využívejte přítomnosti svazových inspektorů bezpečnosti práce u vás v zařízení, upozorněte je na nedostatky nebo problémy, kterým jste nuceni zrovna čelit, a zúčastněte se kontroly u zaměstnavatele společně. Jsem přesvědčená, že vzájemnou spoluprací naleznete řešení a cestu ke společnému úspěchu.

Přeji vám všem krásné jarní dny i blížící se léto a dovolené!

Podobné články

Aktuality 20. 5. 2025 / 22:18

Novela zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách

Všeobecně trochu stranou pozornosti vedle tzv. flexinovely zákoníku práce zůstává skutečnost, že touto novelou se mění i zákon č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách.

Aktuality 15. 5. 2025 / 20:35

Den bezpečnosti práce – 28. duben

Každoročně si připomínáme významný den pro bezpečnost a ochranu zdraví zaměstnanců při práci, kterým je 28. duben.

Aktuality 14. 3. 2025 / 9:52

Novinky v BOZP v nařízení vlády č. 361/2007 Sb.

Dne 31. 1. 2025 bylo ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv zveřejněno nařízení vlády č. 20/2025 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci.

Načíst další
 
Napište nám