Od 1. ledna 2027 se měsíční minimální mzda zvýší o 2500 Kč z částky 22 400 Kč na částku 24 900 Kč, hodinová minimální mzda se zvýší o 13,90 Kč z částky 134,40 Kč na částku 148,30 Kč. Zvýšení minimální mzdy vychází z valorizačního mechanismu, který byl zakotven do českého právního řádu novelou zákoníku práce v srpnu 2024.
Valorizační mechanismus minimální mzdy
Valorizační mechanismus minimální mzdy vychází ze součinu predikce průměrné hrubé měsíční nominální mzdy v národním hospodářství a koeficientu pro výpočet minimální mzdy, tj. minimální mzda = predikce průměrné hrubé měsíční nominální mzdy v národním hospodářství x koeficient pro výpočet minimální mzdy.
Takto vypočtená výše měsíční minimální mzdy se zaokrouhluje na celé stokoruny nahoru.
Postup valorizačního mechanismu v praxi
► Ministerstvo financí nejpozději do 31. srpna vyhlásí ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv sdělením predikci průměrné hrubé nominální mzdy na následující kalendářní rok.
► Vláda stanoví po projednání v Radě hospodářské a sociální dohody ČR (tripartitě) nařízením vlády koeficienty pro výpočet minimální mzdy na období dvou let. Výši tohoto koeficientu je možné měnit před uplynutím tohoto období, jen pokud dojde k podstatné změně vnitrostátních ekonomických podmínek. Pro každý kalendářní rok je možné stanovit koeficient v různé výši. Těmito koeficienty se bude násobit predikce průměrné hrubé nominální mzdy pro následující kalendářní rok.
► Ministerstvo práce a sociálních věcí na základě predikce průměrné hrubé nominální mzdy a koeficientu vypočte částku, zaokrouhlí ji na stokoruny nahoru a vyhlásí ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv do 30. září výši minimální mzdy pro následující kalendářní rok.
Výpočet minimální mzdy pro rok 2027
Pro rok 2027 vyhlásilo Ministerstvo financí sdělení č. 150/2026 Sb., o vyhlášení predikce průměrné hrubé měsíční nominální mzdy v národním hospodářství pro rok 2027, kterým určilo, že predikce průměrné hrubé měsíční nominální mzdy v národním hospodářství pro rok 2027 činí 55 627 Kč.
Aktuální koeficienty jsou stanoveny nařízením vlády č. 164/2026 Sb., o koeficientech pro výpočet minimální mzdy v letech 2027 a 2028 následovně – koeficient pro výpočet minimální mzdy pro rok 2027 činí 0,446 a pro rok 2028 činí 0,458.
Měsíční minimální mzda pro rok 2027 se podle výše uvedeného valorizačního mechanismu stanoví jako součin částky 55 627 Kč a koeficientu 0,446 (55 627 x 0,446 = 24 809,642; zaokrouhleno na stokoruny nahoru 24 900 Kč). Hodinová minimální mzda pro stanovenou týdenní pracovní dobu 40 hodin se v souladu s § 111 odst. 4 zákoníku práce vypočte jako podíl měsíční minimální mzdy a průměrného počtu pracovních hodin připadajících v kalendářním roce, pro který se výpočet provádí, na jeden kalendářní měsíc.
Takto vypočtená minimální mzda byla Ministerstvem práce a sociálních věcí vyhlášena ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv dne 24. září 2026 sdělením č. 171/2026 Sb., o vyhlášení minimální mzdy, nejnižších úrovní zaručeného platu a rozpětí výše příplatku za práci ve ztíženém pracovním prostředí pro rok 2027.
Souhrn pro rok 2027
► Pro stanovenou týdenní pracovní dobu 40 hodin týdne činí v roce 2027 měsíční minimální mzda 24 900 Kč.
► Hodinová mzda činí 148,30 Kč.
► Měsíční minimální mzda se tedy v roce 2027 oproti roku 2026 zvýší o 2500 Kč.
► Hodinová minimální mzda se zvýšila o 13,90 Kč.
► Při jiné délce stanovené týdenní pracovní doby než 40 hodin se hodinová minimální mzda zvyšuje úměrně zkrácení týdenní pracovní doby.