Odborové organizace a OS žádají: neschvalujte univerzitní nemocnice

Návrh zákona o univerzitních nemocnicích projednával poslanecký výbor pro zdravotnictví také na svém výjezdním zasedání ve středu 14. června odpoledne v Mikulově. Rovněž tohoto jednání se zúčastnili zástupci odborových organizací z fakultních nemocnic a vedení odborového svazu, kteří znovu zopakovali, že s tímto návrhem zákona zásadně nesouhlasí.  

Odborové organizace fakultních nemocnic a odborový svaz k návrhu zákona o univerzitních nemocnicích vydaly společné prohlášení:

 

Odborové organizace z fakultních nemocnic sdružené v OS zdravotnictví a sociální péče ČR žádají: neschvalujte zákon o univerzitních nemocnicích

Odborové organizace sdružené v Odborovém svazu zdravotnictví a sociální péče ČR a tento odborový svaz požadují, aby dál nebyl projednáván a schválen předložený návrh zákona o univerzitních nemocnicích. Zdůvodnění vzniku návrhu zákona je nepravdivé, přesto z něho plyne současný obrovský tlak na přijetí zákona bez jeho řádného projednání. Ve skutečnosti návrh přináší velká rizika pro současné fakultní nemocnice i pro další osud superspecializované péče v nich poskytované.

Odborové organizace z fakultních nemocnic a odborový svaz odmítají nepravdivá tvrzení v důvodové zprávě k návrhu zákona:

Důvodová zpráva: „Návrh zákona o univerzitních nemocnicích byl vypracován na základě Programového prohlášení vlády, v němž se vláda zavázala předložit návrh zákona o veřejných neziskových nemocnicích, který umožní jejich transparentnější a efektivnější řízení.“

Skutečnost: Právě odbory naléhavě žádaly o předložení návrhu zákona, který by umožnil vznik veřejných neziskových nemocnic, a to tak, aby se na ně mohly za výhodných podmínek transformovat nemocnice ve formě obchodních společností, nejčastěji akciových. Tato možnost tu podle odborů nadále velmi citelně chybí. Předložený návrh zákona o univerzitních nemocnicích s tímto problémem však nemá vůbec nic společného a neřeší jej.

Důvodová zpráva:Potřeba právní úpravy univerzitní nemocnice je dána specifickými podmínkami poskytování zdravotních služeb zajišťovaných státem. Státní příspěvková organizace již nevyhovuje současnému způsobu financování činnosti poskytovatelů zdravotních služeb z veřejného zdravotního pojištění a požadavkům kladeným na jejich efektivní hospodaření a řízení.“

Skutečnost: Zdejší příspěvkové organizace normálně fungují a jsou obdobou neziskových organizací běžně existujících v zahraničí. Poskytování péče v nemocnicích je však ohroženo, a to nedostatkem zaměstnanců a jejich nesnesitelnými pracovními podmínkami. Tento problém je třeba neodkladně řešit. Je trestuhodné místo toho vytvářet zdání, že nejnaléhavější v resortu je potřeba zlikvidovat fakultní nemocnice v jejich současné podobě.

Odborové organizace z fakultních nemocnic a odborový svaz varují před důsledky, které by schválení navrženého zákona přineslo:

● Návrh zákona přináší největší odstátnění majetku ve zdravotnictví za posledních dvacet let. Fakultní nemocnice představují odhadem majetek v hodnotě okolo 60 mld. Kč s ročním obratem okolo 100 mld. Kč.

● Z informací, které odbory dostávaly v minulých letech, lze dovodit, že fakultní nemocnice nejsou ve většině případů schopné zvládat z příjmů zdravotního pojištění provoz, modernizaci i investice a že některé mají z minulých let finanční závazky v řádech mnoha set milionů a možná miliard korun. V souvislosti s návrhem zákona ale není vyčísleno, jaké závazky fakultní nemocnice mají a jaké dopady by tyto závazky měly po změně právní formy nemocnic na jejich praktické fungování.

● Co bude s dluhy nemocnic? Některé nemocnice jsou kvůli historicky nevýhodným paušálním platbám obrovsky zadlužené. V návrhu ale není řešena možnost podpory státu. V návrhu se přímo stanoví, že jakýkoliv další zásah do chodu nových univerzitních nemocnic bude možný jen zákonem, což je dost složité.

● Stát se návrhem zákona vzdává možnosti zasahovat do fungování superspecializované péče a možnosti zajistit článek 31 Listiny základních práv a svobod: „Každý má právo na ochranu zdraví. Občané mají na základě veřejného pojištění právo na bezplatnou zdravotní péči a na zdravotní pomůcky za podmínek, které stanoví zákon.“

Odborové organizace z fakultních nemocnic a odborový svaz se ptají:

● Proč Ministerstvo zdravotnictví požádalo o sloučení připomínkového řízení a o zkrácení lhůt na pouhých pět dnů?

● Proč připomínky odborů, které byly zpracovány i v tomto drasticky krátkém termínu, nebyly vypořádány?

● Návrh zákona o univerzitních nemocnicích odmítli odbory i zaměstnavatelé. Proč na jejich zásadní námitky není brán zřetel?

● Proč Ministerstvo zdravotnictví požádalo, aby v tomto případě nemusely být zpracovány ekonomické dopady tzv. RIA, když ke každému novému právnímu předpisu mají být zpracovány?

● Proč v návrhu chybí přehledné principy součinnosti nemocnic?

● Proč návrh neakceptuje dosavadní politiku Ministerstva zdravotnictví řešit některé nákupy centrálně, a tím snížit náklady nemocnic?

● Proč původní ministerský návrh zákona obsahoval paragraf 41, který umožňoval v období několika příštích měsíců sloučit, rozdělit a rozprodat ze současných organizací, které zřizuje Ministerstvo zdravotnictví (nejen z fakultních nemocnic), cokoliv. Stačilo, aby se dohodlo Ministerstvo zdravotnictví s Ministerstvem financí. V podstatě by to znamenalo „na chvíli zhasnout“, tedy situaci, kterou známe z dob privatizace v devadesátých letech minulého století. Tento nebezpečný paragraf byl kvůli vlně odporu, kterou vyvolal, ze zákona odstraněn. Hrozí však, že jej do návrhu snadno a nenápadně vrátí některý poslanec.

● Proč návrh vůbec vznikl a proč je tak usilovný tlak na jeho schválení ještě před volbami? Komu to prospěje? Kdo z toho očekává zisk? Pacienti, zaměstnanci, nemocnice, univerzity ani stát to nebudou. Kdo tedy?

Odborové organizace z fakultních nemocnic a odborový svaz navrhují:

● Přerušit projednávání návrhu zákona o univerzitních nemocnicích v Poslanecké sněmovně.

● Řešit poskytování nemocniční péče jako celek, vrátit se k záměru upravit fungování nemocnic zákonem, a to na neziskovém principu. Je nutné stanovit síť nemocnic a řešit jejich součinnost atd.

● Řešit velmi vážné zvláště personální problémy, které již zcela konkrétně ohrožují dostupnost a kvalitu poskytované péče.

● Neprodleně pomoci zaměstnancům ve zdravotnictví schválením novely zákoníku práce, jež bude obsahovat poslanecký návrh Jaroslava Zavadila, kterým se sjednotí odměňování v lůžkových zdravotnických zařízeních pod systém platů.

Sjednocení odměňování je transparentním prvkem v oblasti ekonomiky nemocnic, jako jediné zaručí vládou, zaměstnavateli a odbory dohodnuté zvýšení odměn za práci a bude působit jako stabilizační prvek v současné personální krizi. Je předpoklad, že část zaměstnanců, kteří zvažují odchod z nemocnic, po této změně na svých pracovištích zůstane.

Originál prohlášení s podpisy viz níže jako soubor ke stažení.

Soubory ke stažení

Podobné články

Aktuality 9. 11. 2025 / 21:49

Doporučení odborového svazu pro kolektivní vyjednávání

Dne 30. října 2025 byla zveřejněna úhradová vyhláška, která zásadně ovlivňuje finanční situaci všech zdravotnických zařízení, a tedy i možnosti zvyšování mezd zaměstnanců.

Aktuality 9. 11. 2025 / 21:40

Předsedkyně Žitníková vystoupila na jednání Rady Asociace krajů ČR

Dne 21. října se předsedkyně odborového svazu Dagmar Žitníková zúčastnila 6. zasedání Rady Asociace krajů ČR, které se konalo ve Zlíně.

Aktuality 9. 11. 2025 / 18:01

Moravskoslezská krajská konference – 7. 10. 2025

Delegáti z odborových organizací odborového svazu z Moravskoslezského kraje se na pravidelné podzimní konferenci odborového svazu sešli v úterý 7. října ve Fakultní nemocnici Ostrava.

Načíst další
 
Napište nám