Jednání Pracovního týmu Rady hospodářské a sociální dohody ČR pro zdravotnictví (zdravotnická tripartita) se konalo 15. května 2025 v budově Ministerstva zdravotnictví a zúčastnili se zástupci zaměstnavatelů, odborů, ministerstev zdravotnictví, financí a práce a sociálních věcí. Vedoucí pracovního týmu Ing. Ivana Břeňková sdělila, že jednání bylo mimořádně plánováno již s tím, že se nebude moci účastnit ministr zdravotnictví prof. MUDr. Vlastimil Válek, CSc., MBA, EBIR.
Sociálně-zdravotní služby
Při kontrole úkolů z předchozích jednání byla podána informace o návrhu ministerstva na úpravy a změny sociálně-zdravotních služeb. 1. března 2025 nabyl účinnosti zákon č. 38/2025, Sb., který se týká zdravotně-sociální problematiky, upravuje zákon č. 108/2006Sb., o sociálních službách, zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách i zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění.
- Uvádí se výčet zdravotních služeb, které lze poskytovat pouze jako součást sociálně-zdravotních služeb s poskytováním sociální péče.
- Vzniká sociálně- zdravotní lůžková péče jako alternativa dlouhodobé lůžkové péče, je řešena koordinace v rámci zdravotní i sociální složky péče.
- Pro ty poskytovatele, kteří mohou a budou mít zájem poskytovat sociálně-zdravotní péči, jsou stanoveny podmínky registrace.
- Pro současné poskytovatele sociálních služeb, kteří poskytují ošetřovatelskou péči, jsou stanoveny podmínky získání oprávnění pro další poskytování této péče.
- Při sdílení informací v rámci sociálně- zdravotních služeb nebudou mít pracovníci sociálních služeb možnost nahlížet do lékařské dokumentace. Sociální pracovník však musí získat informace od zdravotnického personálu, aby nedošlo při poskytování sociální služby ke zhoršení zdravotního stavu klienta.
- Sociálně-zdravotní služby je za daných podmínek možno poskytovat v centrech duševního zdraví.
- Financování je řešeno úpravou úhradové vyhlášky, ve které je uveden ošetřovací den 00037.
- Nositelkami pro určené výkony jsou všeobecná sestra se specializovanou způsobilostí nebo se zvláštní odbornou způsobilostí, všeobecná sestra, dětská sestra, praktická sestra bez odborného dohledu.
- Minimální technické a věcné vybavení, minimální personální zabezpečení zdravotních služeb je stanoveno v prováděcích právních předpisech. Vyhláška č 115/2025 Sb. upravuje vyhlášku č. 92/2012 Sb., o požadavcích na minimální technické a věcné vybavení zdravotnických zařízení a kontaktních pracovišť domácí péče, vyhláška č. 116/2025 Sb. upravuje vyhlášku č. 99/2012 Sb., o požadavcích na minimální personální zabezpečení zdravotních služeb.
Předsedkyně odborového svazu Bc. Dagmar Žitníková konstatovala, že podmínky pro poskytování zdravotně- sociálních služeb jsou již schváleny, a připomněla obavy odborů ze stanovených nových podmínek, jde například o dvojí registraci, další administrativu, povinnosti pro zaměstnavatele a zaměstnance. Odbory odmítly a dále odmítají stanovení minimálních standardů v novele personální vyhlášky. Ve zdravotnických zařízeních se z minimálních standardů ve většině případů stávají optimální místo řešení nedostatku personálu. Stanovení počtu zdravotnických pracovníků v léčebnách dlouhodobě nemocných a v zařízeních pro následnou péči je nedostatečné a pouhé okopírování počtu zdravotníků do sociálně- zdravotních služeb není řešením. Odbory opakovaně zdůrazňovaly, že nelze souhlasit se snížením kvalifikačních požadavků na všeobecné sestry v sociálních službách a nahrazením specializačního vzdělání akreditovanými kurzy. Odbory trvají na nutnosti zajištění kvalitní péče kvalifikovaným personálem.
Odbory podpořily návrhy na zvýšení kompetencí sester, ale za předpokladu zvýšení jejich mezd a platů a snížení administrativní a další zátěže.
Odbory podporují digitální technologie, které ulehčí zdravotníkům i pracovníkům v sociálních službách a sociálním pracovníkům jejich práci, například používání notebooků s programy přepisu mluveného slova do písemného záznamu, čtečky výkonů, propojení se softwarem pro vykazování výkonů a práce.
Prezident Unie zaměstnavatelských svazů ČR (UZS ČR) Ing. Jiří Horecký, Ph.D., MBA, vzal předložené informace k materiálu Ministerstva zdravotnictví na vědomí. S úpravou vyhlášek k minimálním standardům vyjádřil souhlas.
Ředitelka odboru zdravotní péče Ministerstva zdravotnictví pověřená řízením sekce zdravotní péče Ing. Mgr. Venuše Škampová poděkovala za podnět k aktualizaci souvisejících ch projektů v rámci Zdraví 2020-2035.
Zástupkyně Ministerstva práce a sociálních věcí Mgr. Klára Holanová informovala o připravovaných kulatých stolech se zástupci krajských úřadů a poskytovateli, u kterých se bude diskutovat o aktuálních otázkách, dopadech a podnětech k podmínkám zdravotně-sociálních služeb.
Účastníci pracovního týmu se shodli, že se k dopadům změn pro poskytování zdravotně-sociálních služeb vrátí v příštím roce, kdy je budou moci vyhodnotit.
Měření ošetřovatelské zátěže
Ing. Markéta Bartůňková z oddělení publikace ekonomických analýz Ústavu zdravotnických informací a statistiky ČR (ÚZIS ČR) předložila informace o výsledcích pilotního měření ošetřovatelské zátěže na standardních lůžkách, a to jako jednu z částí Strategie resortu, strategické analýzy potřeb resortu zdravotnictví.
- Měření byla provedena na pracovištích standardní akutní péče, standardní následné a dlouhodobé péče.
- Sledována byla denní obrátka pacientů, průměrná délka hospitalizace, podíl intenzivních ošetřovacích dnů, podíl vybraných přijatých pacientů, podíl ošetřovacích dnů vykázaných o víkendech, podíl hospitalizačních případů s doprovodem, podíl zemřelých pacientů a průměrné počty minut u hospitalizovaného pacienta u vybraných případů.
- Příkladmo lze uvést, že nejvyšší obrátka pacientů na standardních lůžkách je v oboru kardiologie, nejvyšší podíl přijatých pacientů od LSPP a ZZS je na lůžkách popálenin, nejvyšší podíl víkendových pacientů je na lůžkách infekčního lékařství, nejvíce minut na standardních lůžkách stráví pacienti hematologie a transfuzního lékařství.
- Ze šetření se ukázalo, že většina výkonů je prováděna sestrami v průběhu ošetřovacího dne, některé nejsou ani předmětem seznamu zdravotních výkonů.
- Do šetření se zapojily organizace přímo řízené Ministerstvem zdravotnictví.
- ÚZIS ČR vyhodnotil jako pracoviště s vyšší zátěží pro práci sester gastroenterologii, neurologii, geriatrii, hematologii a transfuzní lékařství.
Další individuální analýzy probíhají nad daty z jednotlivých pracovišť, cílem je objektivní hodnocení ošetřovatelské zátěže na pracovištích.
Zástupci odborů, zaměstnavatelů i Ministerstva zdravotnictví ocenili předloženou analýzu, očekávají konkrétní výstupy a opatření ke snížení zátěže sester, současně požadují zařadit na následující jednání informace o Strategii resortu, strategické analýzy potřeb resortu zdravotnictví.
Defibrilátory značky TEMPUS
Náměstek ministra zdravotnictví Mgr. Václav Pláteník, MA, LL.M., předložil informaci k podnětu odborového svazu ve věci defibrilátorů značky TEMPUS. Odboráři upozornili na problémy, které se nejčastěji týkaly následných restartů dokovací stanice a displejů. Při šetření byly vyžádány informace ohledně hlášení závažných nežádoucích příhod v jednotlivých zemích, nežádoucí příhody byly zaznamenány v Belgii, Nizozemsku a Španělsku. V Belgii ani Nizozemsku k závažnému poškození zdraví nebo úmrtí pacienta nedošlo.
Ve Španělsku došlo k závažným dopadům a jednomu úmrtí, a to z důvodu jiného zařízení instalovaného v sanitních vozech, po odstranění těchto strojů již nejsou nežádoucí příhody hlášeny.
V České republice na ZZS Kraje Vysočina se uskutečnila kontrola v březnu tohoto roku. Bylo zjištěno, že dokovací stanice byly v sanitních vozech nesprávně namontovány. Úprava podle pokynu výrobce byla provedena, uskutečnilo se školení vybraných zaměstnanců. Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL) si vyžádal příslušné dokumenty, pokračuje v monitorování a vyhodnocování ohlášených nežádoucích příhod a je připraven konat potřebné kroky pro zajištění bezpečnosti pacientů. V současné době to vyhodnotil tak, že nemá důkazy pro nutný zásah.
Předsedkyně odborového svazu Dagmar Žitníková poděkovala za předložené informace a sdělila, že díky stížnostem kolegů a jejich profesionálnímu přístupu byla zjednána náprava. Došlo ke správnému uchycení dokovacích stanic, přípravě aktualizace softwaru, zpracování dokumentu URGENTNÍ bezpečnostní upozornění pro pracoviště Monitor Tempus Pro – Softwarové problémy.
Zjištění SÚKL potvrdilo nutnost pečlivého zpracování zdravotnické dokumentace pacienta. Je nutné nejen zpracovat záznam o mimořádné události, ale událost se musí také zaznamenat do zdravotnické dokumentace.
Předsedkyně Žitníková poděkovala Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv a Ministerstvu zdravotnictví za odpovědný přístup k předloženému podnětu a požádala o informace po ukončení šetření.
Odbory budou situaci ve ZZS Kraje Vysočina dále sledovat.
Plnění dohody z 8. prosince 2023
Vrchní ředitel sekce legislativy a práva Ministerstva zdravotnictví JUDr. Radek Policar předložil materiál ke stavu plnění dohody mezi Ministerstvem zdravotnictví, Všeobecnou zdravotní pojišťovnou, zdravotnickými odbory a Českou lékařskou komorou z 8. prosince 2023.
Ministerstvo uvedlo, že dohodu splnilo či plní ve všech bodech.
Článek dohody, který se týkal navýšení platů a mezd od 1. ledna 2024, je podle ministerstva splněn kompletně. Lékařům, zubařům a farmaceutům příspěvkových organizací byly přiznány vyšší platové třídy.
Článek, který se týkal úprav zákoníku práce v oblasti přesčasové práce a délky pracovní doby, je podle ministerstva splněn.
Návrh zákona ke sjednocení způsobu odměňování předložen nebyl z důvodu nedohody stran odborů, zaměstnavatelů a vlády. Vrchní ředitel Policar informoval, že ministerstvo předložilo celkem tři návrhy, které plnily Hegerovo memorandum. Ministerstvo zdravotnictví podle něho udělalo maximum možného pro dosažení dohody na podobě zákona o odměňování zdravotníků, bohužel všechny návrhy Ministerstva zdravotnictví byly označeny jako nedostatečné a jednání byla ukončena bez výsledku.
Článek věnovaný vzdělávání je podle ministerstva rovněž splněn, je zřízeno kontaktní místo pro příjem stížnosti na nedodržování pravidel vzdělávání zdravotnických pracovníků, v přímo řízené nemocnici ministerstva je určen koordinátor specializačního vzdělávání. V současné době se konají diskuse o realizaci změn vzdělávání zdravotnických pracovníků.
Předsedkyně odborového svazu Bc. Dagmar Žitníková, předseda LOK-SČL MUDr. Martin Engel souhlasili s ministerským hodnocením plnění dohody v části zvýšení platů a mezd pro rok 2024, s úpravou zákoníku práce a úpravou vzdělávání, ale ostře nesouhlasili s ministerským hodnocením dalších bodů, které podle odborů splněny nebyly.
Odbory vyhodnotily předložený materiál jako nedostatečný, nejsou zmíněny některé části dohody, například možné finanční a nefinanční benefity, úpravy pro předčasný odchod do důchodu zdravotnických pracovníků. Vůbec se nemluví o spolupráci na řešení modelů organizace práce v nemocnicích, které by vedly ke snížení potřeby přesčasové práce. Nebyla realizována ani spolupráce se zdravotními pojišťovnami, OSZSP ČR, LOK-SČL a dalšími dotčenými subjekty, v jejímž rámci se mělo diskutovat a na jejímž podkladu se měly realizovat změny ve složení, rozsahu a struktuře sítě poskytovatelů zdravotních služeb.
Předsedkyně Žitníková připomněla požadavek odborů, aby navýšení platů od 1. ledna 2024 bylo řešeno navýšením platových tarifů. K tomu vláda nepřistoupila a důsledky pociťují odboráři při kolektivním vyjednávání i v roce 2025. Problémy při kolektivním vyjednávání se týkaly především financí, nejistoty zaměstnavatelů, zda finance na krytí navýšení platů a mezd obdrží i v roce 2025.
Část poskytovatelů z nemocnic při kolektivním vyjednávání bez znalosti průběhu a výsledku jednání sdělila, že dohoda platila pouze pro rok 2024 a že finanční prostředky, které zaměstnanci obdrželi formou nenárokových složek (odměny) již vyplácet nebude.
Odbory budou nadále trvat na tom, aby se navýšení platů konalo navýšením platových tarifů a závazkem ministerstva, že ke stejnému navýšení má dojít v nemocnicích, které jsou obchodními společnostmi.
Odbory dále uvedly, že trvají na naplnění dohody uzavřené dne 8. prosince 2023, požadují vytvoření zákona, kterým se sjednotí odměňování zdravotníků, navýšení platů a mezd podle uzavřené dohody, požadují jednání o benefitech a podmínkách pro předčasný odchod do důchodu.
Odbory trvají na stanovisku, že dohoda uzavřená dne 8. 12. 2023 je právně závazným dokumentem, a tak se s ní musí pracovat.
Skupina pro personální stabilizaci resortu zdravotnictví
Z důvodu omluvy náměstkyně ministra zdravotnictví Ing. Michaely Matouškové, MPA, MHA, byl přeložen na následující jednání pracovního týmu bod týkající se práce skupiny pro personální stabilizaci resortu zdravotnictví.
Pracovní skupina byla ustavena ministrem Vlastimilem Válkem již v roce 2023. V současné době se vedení ministerstva zaměřilo na prolongaci Strategického rámce Zdraví 2030 na Zdraví 2035 a aktualizuje se implementační plán cíle pod bodem 2.2 personální stabilizace resortu zdravotnictví.
Předsedkyně odborového svazu Dagmar Žitníková předložený materiál označila za ryze formální a naprosto nedostatečný. Pracovní skupina se scházela s velkým časovým odstupem a v podstatě nepracovala na konkrétních otázkách.
Zaměstnavatelé na poslední jednání neobdrželi pozvánku a požádali o nápravu.
Elektronizace zdravotnictví
Ředitel odboru IT Ministerstva zdravotnictví Ing. Jan Gábriš podal informaci o elektronizaci zdravotnictví. Informoval o projektech financovaných v rámci Národního plánu obnovy, jejichž cílem je budování služeb elektronického zdravotnictví. Pracuje se na osmi projektech, které mají vytvořit podmínky pro efektivní součinnost mezi Ministerstvem zdravotnictví, lékaři, pojišťovnami a odborníky z různých oborů a současně zjednodušit a zkvalitnit život společnosti.
Projekty jsou financované v rámci Národního plánu obnovy, který využívá zdroje z evropského Nástroje pro oživení a odolnost.
Po diskusi v nadsázce, ale s doporučením, vyzval přítomné k připojení na EZ kartu, vyzdvihl výhody aplikace.
Odbory i zaměstnavatelé za zpracování informace a diskusi poděkovali a vzali ji na vědomí bez závěrů.
Transformace lůžek v nemocnicích
Na jednání pracovního týmu byli přizvání zástupci zdravotních pojišťoven ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky (VZP ČR) Ing. Zdeněk Kabátek a prezident Svazu zdravotních pojišťoven České republiky (SZP ČR) Mgr. Martin Balada, LL.M. Představitelé zdravotních pojišťoven byli přizvání v návaznosti na hodnocení dohody ze dne 8. prosince 2023, článku II bodu, který zavazoval ke spolupráci, diskusi a realizaci změn ve složení, rozsahu a struktuře sítě poskytovatelů zdravotních služeb.
Ředitel VZP ČR Zdeněk Kabátek ústně informoval o spolupráci a dohodě s poskytovateli k transformaci 1698 lůžek.
Prezident SZP ČR Martin Balada hovořil o podobném počtu transformovaných lůžek.
Nelze však vycházet pouze ze součtu čísel, může jít o stejná lůžka nemocnic, u kterých působí více zdravotních pojišťoven. Převážná část byla převedena na lůžka následné péče.
Diskuse se týkala lůžek gynekologicko porodnických odděleních. Konají se hovory s odbornou společností o minimálním počtu porodů jako podmínky pro fungování těchto oddělení a zachování gynekologických oddělení. Otázkou je, zda musí být stanoven počet porodů, když lékař pracuje v několika porodnicích. Jaká je efektivita?
Ze strany zdravotních pojišťoven zaznělo, že se v současné době jedná o dalším fungování 10 porodnic, které mají méně jak 300 porodů za rok.
V diskusi zazněl podnět k dofinancování péče ze strany zřizovatelů, s tím byl na jednání většinový nesouhlas. Úhrady péče ze strany pojišťoven musí být takové, aby zajistily efektivní a kvalitní péči.
Byla zmíněna schopnost a neschopnost efektivního, manažerského řízeni nemocnic.
Odbory a zaměstnavatelé požádali o dodatečný písemný materiál s přehledem o počtu transformovaných lůžek.
Předsedkyně odborového svazu Dagmar Žitníková požádala Ministerstvo zdravotnictví o informace o kvalitě, výsledcích a případných komplikacích poskytování jednodenní péče, například o návazné hospitalizaci a reoperacích.
Představitelé zdravotních pojišťoven byli požádáni, aby se na jednání pracovního týmu účastnili i části týkající se probíhajícího dohodovacího řízení na rok 2026.
Dohodovací řízení na rok 2026
Ing. Jan Hodač z oddělení úhradových mechanismů Ministerstva zdravotnictví podal informaci o dohodovacím řízení pro rok 2026.
Dohodovací řízení bylo zahájeno dne 30. ledna 2025 a celkově se jedná o úhradách pro 15 segmentů, včetně nového segmentu jednodenní péče. V březnu jednala analytická komise, zabývala se vývojem nákladů a předpokládaných příjmů. Předpokládané příjmy systému jsou podle predikce Ministerstva financí pro rok 2026 ve výši 548,6 mld. Kč, podle odhadu zdravotních pojišťoven jsou předpokládané příjmy o 2 mld. Kč nižší, 546,7 mld. Kč.
Koncem dubna se konala přípravná fáze jednání, strany představily své možnosti a požadavky.
Zdravotní pojišťovny navrhují proti toku 2025 nulový nárůst a finance chtějí použít na pokrytí stávajícího deficitu systému
Poskytovatelé naopak požadují nárůst úhrad.
Odbory doporučení zdravotních pojišťoven vzaly jako bezpředmětné k diskusi, nulový nárůst není možný. Je nutné změnit vzorec pro platbu za zdravotní péči státních pojištěnců, problém financování byl prohlouben opatřením, kterým vláda hned na počátku svého mandátu snížila platbu za státní pojištěnce o 14 mld. Kč. Odbory budou žádat nárůst platů a mezd zaměstnanců ve zdravotnictví, budou žádat změnu valorizačního vzorce.
Pro rok 2026 budou odbory požadovat navýšení platů a mezd minimálně o 10 %, navýšení se musí promítnout do zvýšení úhrad poskytovatelům a ve vyhlášce účelově vymezit.
Zaměstnavatelé s nulovým nárůstem úhrad za poskytnutou péči v roce 2026 nesouhlasí, v materiálu je postrádána částka na posílení prevence. Zaměstnavatelé chápou, že bude rozpočet napjatý, ale musí se hledat zdroje, mimo zvýšení daní a odvodů.
Společný evropský projekt
Na závěr byl představen společný projekt Evropské komise, evropských odborářů a zaměstnavatelů z nemocnic, který se zaměří na řešení nedostatku zaměstnanců ve zdravotnictví a zajištění jejich vzdělávání pro výkon povolání.
Vedoucí pracovního týmu Ing. Ivana Břeňková požádala zástupce Ministerstva zdravotnictví o součinnost při přípravě a prezentaci podkladů.
Odbory poděkovaly za organizaci kulatého stolu k problémům hygienické služby a upozornily na neřešené problémy jednotlivých zaměstnanců při zařazování do platových tříd.
Odbory a zaměstnavatelé požádali, aby se další jednání uskutečnilo pouze v případě, že se účastní ministr zdravotnictví. Termín byl již stanoven na 30. září.
Ing. Ivana BŘEŇKOVÁ, vedoucí právního a sociálního oddělení OS
a vedoucí Pracovního týmu RHSD ČR pro zdravotnictví