Bilancujeme a plánujeme: Setkání k projektu náboru a organizování

Ve středu 7. května se v Praze konalo důležité setkání, kterého se zúčastnilo vedení odborového svazu, náš tým (sekce pro práci s členskou základnou) a Agnieszka Ghinararu – zástupkyně Evropské federace odborových svazů veřejných služeb (EPSU – The European Federation of Public Service Unions). Cílem bylo společně zhodnotit dosavadní průběh projektu zaměřeného na posílení členské základny a diskutovat o tom, co se zatím podařilo, co nás ještě čeká a jak zajistit pokračování práce i po skončení projektu.

Co se podařilo v uplynulém roce

V rámci projektu náboru a organizování se nám i přes časovou vytíženost týmu podařilo dosáhnout důležitých posunů. Organizace, které se aktivně zapojily a implementovaly strategie organizování, začaly díky podpoře a novým nástrojům růst. Hlavní výzvou do budoucna zůstává škálování a zapojení širšího okruhu odborových organizací.

Vzdělávání a podpora

Konala se série webinářů o náboru a organizování, jejichž účastníci si chválili praktičnost a možnost sdílení zkušeností. Navazující konzultace pomohly hlavně těm nejmotivovanějším. Odborové online kavárny se staly místem sdílení výzev i úspěchů a přirozeně rostou. Na podzim budou otevřené prezenční termíny školení. V plánu je také workshop pro regionální manažery, kde budeme společně hledat cesty, jak principy organizování dostat k co nejvíce odborovým organizacím a sdílet dobrou praxi, která již v některých z nich funguje.

Projekt se dále zapojil do Letní školy pracujících, která nabídne propojení členů svazu s dalšími oblastmi občanského života a posílí praktické dovednosti v organizování.

Digitalizace a komunikace

Facebooková skupina „Přidej se“ překročila hranici 300 členů a začíná fungovat jako podpůrný nástroj pro registrace a sdílení vzdělávacího obsahu. V létě vznikne nový e-learningový kurz, který bude využit na podzim v kombinaci s praktickými tréninky. Kurz bude také k dispozici všem, kteří se registrovali nebo zaregistrují na našem intranetu.

Zlepšujeme také komunikační strategii. Nová pozice PR manažera odborového svazu pomáhá s propojováním moderní digitální komunikace a aktivit organizování. Cílem je, aby komunikace nebyla jen o informování, ale stala se skutečným nástrojem aktivizace – tedy tzv. digitálního organizování (digital organizing).

Poznatky z dotazníku

Více než 220 respondentů z řad nečlenů potvrdilo známé bariéry vstupu do odborů – nedostatek informací o fungování odborů a jejich přínosech, chybějící osobní oslovení a povědomí o existenci odborů na pracovišti. Výsledky potvrzují, že systematické organizování je klíč k překonání těchto překážek.

Členská základna a cílené kampaně

Začala cílená kampaň na oslovení členů do 35 let, která byla pilotně spuštěná ve Fakultní nemocnici Ostrava. Setkání s mladými členy se teprve plánuje. Po této pilotní kampani chceme rozšířit aktivity na celostátní úroveň. Naše snahy směřují k vytvoření komunity mladých odborářů a odborářek, kteří se budou moci zapojovat do dění odborového svazu a zároveň přinášet cenný generační pohled na problémy našich sektorů a zpětnou vazbu, kterou využijeme pro další kroky na celostátní úrovni.

Co nás čeká dál?

Pokud má někdo zájem se zapojit, neměl by otálet – právě teď je ideální příležitost využít poslední rok projektu a aktivit, které s ním souvisejí. Může to pomoci nejen samotným odborovým organizacím, ale i celkovým výstupům projektu. V následujícím necelém roce chceme všechny vzdělávací aktivity otestovat, doladit a mít připravené pro další využití po skončení projektu.

Budoucnost náboru a organizování v našem svazu byla rovněž součástí květnového jednání. Jednoznačně bude snahou zajistit kontinuitu těchto činností. Děkujeme všem, kteří se jakoukoliv formou do aktivit zapojili, a těšíme se na další odboráře, které do konce projektu přivítáme na online i osobních setkáních, vzdělávacích akcích a konzultacích.

Foto Jiří Bednář

Podobné články

Aktuality 7. 5. 2025 / 20:33

Škola hrou – tak vypadal náš seminář Síla odborů

Škola hrou – i tak by se dal nazvat již oblíbený seminář „Síla odborů“, který pod záštitou sekce pro práci s členskou základnou organizuji a probíhá již dvakrát ročně.

Aktuality 17. 1. 2025 / 9:54

Aktivní naslouchání je základ

Osobní komunikace je základ. To je jasná věc a asi jen málokdo to bude rozporovat. Zároveň je to velmi často opomíjená součást náboru a organizování.

Aktuality 4. 12. 2024 / 9:18

Chceme rozšířit členskou základnu? Mluvme se zaměstnanci!

Moderní komunikace je velmi důležitá, naprostým základem ale zůstává komunikace s kolegy. Osobní setkání, rozhovor.

Načíst další
 
Napište nám