Příklad partnerství na nejvyšší úrovni ukazuje, že i jednání o kolektivní smlouvě může probíhat v dobré atmosféře.
V úterý 23. června 2015 jsem se zúčastnila odborné konference na téma „Sociální dialog v oblasti sociálních služeb“. Jednalo se o projekt „Sociální dialog v oblasti kultury a sociálních služeb“ a konferenci předcházelo několik kulatých stolů, v našem případě s obsahem jednání – pracovní náplň hlavních odborných pozic v sociálních službách.
Program konference mimo jiné představil projekt a vyjednávání o kolektivní smlouvě vyššího stupně v oblasti sociálních služeb, a to jak z pohledu zaměstnavatelů, tak z pohledu odborů. Oba partneři jednání označili za velmi korektní, přínosné, probíhající v dobré atmosféře a oboustranném respektu. Uvedli, že při vzájemné dohodě se lépe plní společenské zadání a výsledná spokojenost zaměstnavatelů a spokojenost zaměstnanců je energií do kvality poskytované služby.
Tato slova jsme všichni přítomní rádi vyslechli, ale bohužel v praxi se při kolektivním vyjednávání a při odborové činnosti nejednou setkáváme ve vztahu zaměstnavatel a zaměstnanec-odborář s opakem. Chybí partnerství, vzájemný respekt při společné diskusi jednajících stran.
Je škoda, že dobrá atmosféra při jednáních na nižších úrovních není samozřejmostí, přinesla by prospěch všem – zaměstnavatelům, zaměstnancům i uživatelům.